Zamień ten tekst na URL Webhooka

|
18.2.2024

Robisz ten błąd? Tracisz klientów

Wielu trenerów idietetyków zakłada swoje sociale (Instagram, TikToka). Nie mają klientów i niewiedzą dlaczego. Robią takie treści jak pozostali, które dotyczą podstawowychproblemów ludzi.

Robisz ten błąd? Tracisz klientów

Dlaczego potencjalniklienci się do nich nie zgłaszają? W tym artykule omówimy sobie temat budowanianiszy.

·        Czym jest nisza?

·        Po co to robić?

·        Dlaczego?

·        Jak to robić?

Czym jest nisza?

To wąski segment klientów, którzy mają specyficzne, niezaspokojone jeszcze oczekiwania.Nisza to między innymi branża fitness. Działasz w grupie osób, które chcązadbać o siebie i swoje zdrowie. Jest to bardzo szeroka grupa. Na 40 mln Polaków odchudzaniem interesuje się od 20 do 30 procent, czyli 10 mln osób.

Jest to o wiele za szeroka grupa, żeby chcieć do niej trafić, gdy Twój przekaz nie jest odpowiedni dla nikogo konkretnego.

Jak mówi stary Chińczyk: Jeżeli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Jeżeli robisz content dlakażdego, to nie trafia do nikogo konkretnego. To nieprawda, że najlepiej jest trafiać do jak największej liczby osób. Gdy przykładowo zepsuje Ci się BMW, to czy zgłosisz się do serwisu, który naprawia wszystkie samochody, czy tylko tej marki? Pewnie postawisz na wyspecjalizowanego mechanika.

Gdy na przykład zajmujesz się ogrodem i posadziłeś sobie pelargonie na tarasie, nagle te kwiaty zaczynają schnąć, to myślisz, co z tym zrobić. Czy idziesz do ogrodnika, który zajmujesię wszystkimi kwiatami, czy do tego, który specjalizuje się w pelargoniach? Raczej do osoby, która zna się na konkretnym problemie.

Nisza może zawęzić ilość potencjalnych klientów i osób, do których możesz tracić. Jednak w niszach jestmniejsza konkurencja. Po drugie dogłębnie trafia w problemy osób, którym możesz pomóc. Po trzecie, pogrubia portfel. Im problem jest bardziej specyficzny, tymmożesz wziąć za to więcej pieniędzy.

Przykładowo, schudnąć chce większość społeczeństwa. Jednak osób, które pragną zrzucić zbędne kilogramy i mają niedoczynność tarczycy, zaburzenia odżywiania, jest o wielemniej.

·        Szacuje się, że w Polsce choroba Hashimoto dotyka ok. 10% populacji.

·        Anoreksja psychiczna występuje średnio u około 1% populacji, bulimia nieco częściej – od2 do 5%, a jedzenie kompulsywne od 2 do około 7%.

Dlatego to jest jużkonkretny problem i nisza.

10 powodów, dlaczego warto działać w niszy

1.     Wyróżnienie na rynku

Nie będziesz tylko kolejnym trenerem z Instagrama, tylko osobą specjalizującą się w czymś. To już Cię wyróżnia. Jeżeli będziesz się zajmował tylkokobietami i trenowaniem pośladków, to będziesz już z tym kojarzony pozytywnie.To samo dotyczy dietetyczki, która specjalizuje się w zaburzeniach odżywiania.

2.     Łatwość dokształcania się w danej dziedzinie

Jeżeli masz jakąś niszę,to możesz się na niej totalnie skupić. Gdy interesujesz się trenowaniem pośladków, to inne treningi nie będą Cię już obchodziły. Dlatego, że chcesz byćekspertem tylko w jednym zagadnieniu. Im nisza jest węższa, tym łatwiej stać sięw niej ekspertem.

Skup się na tym, aby wjednej rzeczy być najlepszym. Zamiast mieć przeciętne umiejętności w wieludziedzinach.

3.     Budowanie zaangażowanej społeczności

Dużo większe zaangażowanie osiągniesz, gdy będziesz trafiał do osób, które mają konkretne problemy. Gdy ktoś ma nietypowe potrzeby, to będzie w większymstopniu ufał komuś, kto się na nich zna. Tacy widzowie czują, że są lepiejtraktowani niż na innych kontach, bo ich problemy są na pierwszym miejscu.

4.     Łatwiejszy target

Targetujesz swój content do konkretnych osób. Już możesz mieć taki hook na rozpoczęcie filmu. Przykładowo ja jestem gościem, który zajmuje się content marketingiem utrenerów i dietetyków.

To sprawia, że o wielełatwiej będzie Ci to targetować i trafić do osób, które są zainteresowane danym tematem. Oczywiście w porównaniu do osób, które nagrywają o wszystkim.

5.     Większa wartość dla odbiorców

Gdy nagrywasz dlawszystkich i na każdy temat, to będziesz bardzo pobieżnie o wszystkim mówił. Niebędziesz w stanie wejść w szczegóły, bo Twoja widownia nic nie wie o danejrzeczy.

Gdy masz niszę, to zczasem możesz zacząć coraz głębiej kopać. Podawać szczegółowe informacje, któredla przeciętnego Kowalskiego, nie będą ważne. Na przykład odżywianie dla kobietw ciąży, nie będzie interesowało facetów, czy kobiet, które już urodziłydziecko.

Osoby, które już z Tobą będą, to będą już więcej wiedzieć na dany temat. Wtedy możesz go omawiaćbardziej szczegółowo.

6.     Łatwiejsza monetyzacja

Znasz grupę odbiorców, ichproblemy, potrzeby. Łatwiej jest Ci skomponować zarówno ofertę, jak iusługi. Łatwiej dostarczyć zarówno usługę, jak i produkt. Wiesz, co boliTwoich odbiorców. Możesz wziąć za to więcej pieniędzy, bo masz wiedzęspecjalistyczną.

W momencie, gdy nie ma wogóle treści na dany temat lub jest ich bardzo mało, to klient może wybrać alboCiebie lub kogoś, kto ma mniejszą wiedzę. Gdy Twój produkt będzie jedyny narynku, to możesz zawołać za niego wyższą kwotę.

7.     SEO

Gdy często piszeszartykuły na dany temat, to używasz podobnych słów kluczowych. Jeżeli ktoś w wyszukiwarkę wpisze dane hasło, to jest większa szansa, że pojawi się Twoja strona. Jesteś lepszy od kogoś, kto ma na koncie 5 artykułów. To samodotyczy YouTuba i nagrywania filmów na konkretny temat.

8.     Budowanie długoterminowej strategii

Gdy zaczynasz sięspecjalizować w danej dziedzinie, to coraz więcej osób o Tobie wie. Liczbaobserwujących rośnie. Tak jak u mnie:

Im dłużej siedzisz wdanej niszy, tym bardziej jesteś rozpoznawalny. Długoterminowo więcej na tym zyskasz.

9.     Elastyczność i adaptacja

Jeżeli siedzisz w danejtematyce, to wiesz, co się w niej dzieje i zmienia. O trendach i nowychstrategiach, będziesz wiedział o wiele szybciej niż osoby, które nie zajmująsię tym tematem.

Możesz na bieżąco mówić onowościach. To jest ważne, ponieważ w social mediach czas się liczy.

10. Łatwiejszy target reklam

Gdy masz niszę dotyczącąkobiet w ciąży, to w momencie, gdy targetujesz reklamy pod osoby, które Cięśledzą, algorytm dużo łatwiej wyłapie Twoich potencjalnych klientów.

Gdy trafisz na wszystkich,to algorytm każdego traktuje jako potencjalnego klienta. Gdy masz wąską grupę,to algorytmowi łatwiej jest znaleźć podobnych odbiorców. Wtedy mniej zapłaciszza reklamę lub za takie same pieniądze, będziesz miał lepsze rezultaty.

Jak znaleźć swoją niszę?

Musisz odpowiedzieć sobiena pytanie, kim jesteś i czym się zajmujesz. Prawdopodobnie Twoją niszą będąosoby, które Cię śledzą i są podobne do Ciebie. Zazwyczaj specjalizujesz się wtym, co Cię interesuje.

Przykładowo, gdyzajmujesz się kulturystyką, to będziesz przyciągał osoby, które również się niąinteresują.

Najłatwiejszy sposób totrafiać do osób, które są podobne do Ciebie. Łatwiej będzie im się z Tobąutożsamić.

Zastanów się nad tym, wczym się specjalizujesz i do kogo chcesz trafić. Na tej podstawie będzieszbudować niszę.

Analiza rynku/ Pasja vs. popyt

Możesz specjalizować sięw dziedzinie, która będzie gromadziła bardzo niewielką ilość osób, co nie da Cidużych pieniędzy. Wtedy musisz trochę iść za popytem i rozszerzyć tę grupę.Jeżeli zrobisz analizę rynku i okaże się, że Twoja nisza jest już przesycona,to musisz ją zmienić lub pogłębić.

Przykładowo jesteśpsychodietetykiem i zajmujesz się zaburzeniami odżywiania. Psychodietetyków wsocial mediach jest mnóstwo. Dlatego wtedy warto pójść w specjalizację i zostaćekspertem od bulimii lub od kobiet po 40.

Podsumowanie

·        Ustal, co jest Twoją niszą.

·        Znajdź 5-10 kont dotyczących danejniszy.

·        Śledź ich działania przez miesiąc izapisuj.

·        Poświęć swojej niszy co najmniej 6 miesięcy. Wielu trenerów idietetyków zakłada swoje sociale (Instagram, TikToka). Nie mają klientów i niewiedzą dlaczego. Robią takie treści jak pozostali, które dotyczą podstawowychproblemów ludzi.

Podaj swojego maila, a będę wysyłał Ci bezpłatne materiały, które pomogą Ci w Twojej pracy.

Gratuluję! Jesteś zapisany na listę!
Coś poszło nie tak. Wprowadź jeszcze raz swoje imię i mail.
Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach fitketing.pl. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Piotr Tomaszewski, prowadzący działalność gospodarczą, z siedzibą w Warszawie, kod pocztowy: 02-388, ul. Lutniowa 23/111, NIP: 5272776906. Twoje dane będą przetwarzane do celów związanych z wysyłką newslettera.