Marka osobista to pojęcie, które się często przewija w social mediach. Co to jest marka osobista, po co i co się na nią składa? Dlaczego warto o nią dbać i jak to robić?
Marka osobista to pojęcie, które się często przewija w social mediach. Co to jest marka osobista, po co i co się na nią składa? Dlaczego warto o nią dbać i jak to robić?
Marka osobista to unikalny zestaw cech, umiejętności, doświadczeń i wartości, które definiują Ciebie jako osobę i profesjonalistę.
Jest to sposób, w jakiprezentujesz się światu zarówno online, jak i offline, tworząc odrębnywizerunek, który odróżnia Cię od innych w Twojej dziedzinie.
· Nisza –w której działasz.
· Język i ton komunikacji– to wpływa na to, jak jesteś odbierany. Ja mam luźny język komunikacji. Gdyprzekazuję wiedzę, to robię to tak, jakbym mówił do dziecka. Używam prostychsłów i unikam tych trudnych. Skomplikowane wyrazy od razu tłumaczę. Nie wchodzęw szczegóły. Staram się wiedzę przekazywać w jak najprostszy sposób.
· Sposób Twojego życia –to, jak żyjesz, ma wpływ na Twoją markę osobistą.
· Autentyczność– musisz być autentyczny, bo internet widzi, gdy udajesz kogoś, kim nie jesteś.Ludzie od razu wyczuwają nieszczerość.
· Spójność– Twoje działania muszą być ze sobą spójne. Talk the talk, walk the walk. (Mówisz coś i to robisz). Musisz robić to, co deklarujesz w mediach społecznościowych. Gdy mówię na przykład o sposobach na promowanie marki osobistej, to muszę je również wdrażać u siebie. To jest ważne i wpływa na autentyczność. W przeciwnym razie staniesz się niewiarygodny dla widzów.
· Twoja historia –to zawsze będzie unikatowe. Możesz być autentyczny żyć i mówić, jak ktoś inny, mieć to samo doświadczenie i wartości. Większość tych aspektów może być wspólna dla różnych osób. Jednak historia będzie wyjątkowa. Nie ma drugiej takiej osoby jak ja i kogoś, kto mógłby wejść na moje miejsce i prowadzić kanał. Choćby dlatego, że jego nazwa to Piotr Tomaszewski. Ten kanał jest o mnie i pokazuje moją historię. W ten sposób się wyróżniam, buduję swoją niszę i markę osobistą.
· Twoje wartości– każdy człowiek ma swoje wartości i zasady. Mogą być mniej lub bardziejmoralne. Twoje działania powinny być zgodne z tymi wartościami. Jeżeli dlaCiebie wartością jest pomaganie innym i mówi o tym. W momencie, gdy ktoś Cięnakryje na tym, że komuś przeszkadzasz lub utrudniasz, to może wpaść w dysonanspoznawczy. Może być problem, że mówisz jedno, a robisz drugie.
· Umiejętności i kompetencje –ludzie nie lubią o nich słuchać i są im obojętne. One są dobre tylko dorobienia pierwszego wrażenia. Jest wielu kulturystów, którzy osiągnęlispektakularne wyniki. Mają medale i wygrali mistrzostwa. To się nie przekładana ilość klientów. To przyciąga tylko tych klientów, dla których osiągnięcia sąważne, czyli niewielką grupę. Umiejętności i kompetencje są istotne, gdytworzysz specjalistyczny content. Przykładowo, osiągnięcia sportowe będązachętą dla osób, które też chcą startować w zawodach. Gdy ktoś chce rozwijaćswoją wiedzę, to inspiracją dla niego będzie twórca internetowy z doktoratem.
· Postawa i zachowania –osoby z taką samą wiedzą i doświadczeniem, mogą być postrzegane zupełnieinaczej. Będą trafiały do innych widzów.
Wizualna tożsamość
Chodzi o to, jak sięprezentujesz. Są osoby, które ubierają się oficjalnie, chodzą w garniturach, sukienkach,marynarkach. Mogą mieć jakieś znaki specjalne (muszka w czerwonym kolorze,garnitur w kratę, kolorowe buty, śmieszne skarpetki). To są rzeczy, które mogąsię z Tobą kojarzyć, gdy będziesz się tak ubierał odpowiednio długo. Wizualnątożsamością są na przykład też kolory marki lub czcionki.
Gdy używasz konkretnychkolorów zawsze na stronie internetowej, karuzelach, wizytówkach, to będą sięone kojarzyły z Tobą. Jeżeli będziesz miał charakterystyczne czcionki podkaruzelami, czy pod postami informacyjnymi, to ludzie, widząc kolory czcionki,będą wiedzieli, że jest to Twój content.
Na wizualną tożsamośćwiele osób zwraca uwagę, ale jest ona czymś, co sprzedaje samo w sobie. To niejest istotne.
Ja przykładowo nigdy jejnie miałem, bo jestem zmienny w swoich nastrojach. Nie umiem chodzić ubrany wto samo przez dwa lata lub używać takich samych kolorów w socialach. To się umnie po prostu nie sprawdza. Nigdy nie zwracałem na to uwagi. Jednak nieprzeszkadza mi to, że ktoś się wyróżnia. Wizualna tożsamość jest istotna wbranżach, gdzie liczy się aspekt estetyczny (modelka, fotograf, grafik,filmowiec). U każdego, kto zajmuje się sztuką i takimi rzeczami estetycznymi.To potwierdza, że ktoś faktycznie jest dobry w swoim zawodzie.
U trenerów, czydietetyków estetyka nie ma znaczenia. Jeżeli masz swoje ulubione kolory, tomożesz z nich korzystać. To na pewno nie zaszkodzi. Jednak, gdy to Cię blokujena przykład przed wrzuceniem posta, to tracisz czas i możliwości. Dla widzównie jest to ważne, bo odwiedzają Twój profil, aby czerpać z niego wiedzę.
Zainteresowania i hobby
Warto o tym wspominać, boprzez to staniesz się bardziej atrakcyjny. Przykładowo jesteś trenerem ijednocześnie jeździsz konno i grasz w szachy. Wtedy pokazujesz, że nie żyjesztylko karierą. To jest interesujące i skłania do zadawania pytań. Przyciągnieto osoby, które są podobne do Ciebie.
Jeżeli będzie dwóchtrenerów. Jeden będzie wyłącznie trenerem, a drugi będzie dodatkowo kochał Dungeons&Dragons,to klient z takim hobby, na pewno wybierze tego drugiego. Wybór będziepodyktowany wyłącznie zainteresowaniami. Cała reszta jest spójna. Chodzi o to,że w momencie, gdy mamy więcej cech wspólnych z ludźmi, tym bardziej ichprzekonujemy do siebie.
Gdy masz kontodietetyczne, to nie znaczy, że musisz na nie wrzucać wyłącznie tego rodzajutreści. Oczywiście możesz tak robić, ale to jest ograniczanie własnychmożliwości. Budujesz bardziej profil ekspercki niż markę osobistą. Gdy niepokazujesz swojej prawdziwej twarzy, to gdy zmienisz specjalizację, to ludziemogą tego nie zrozumieć i nie zaakceptować.
Marka osobista równieżjest pewnego rodzaju niszą. Nie musisz mieć niszy ani marki osobistej. Jednakbez niszy powinieneś nadrabiać marką osobistą. Coś za coś. Możesz nadrabiaćspecjalizacją w danej dziedzinie lub charyzmą. To, jakim jesteś człowiekiem,może kogoś przekonać. Przykładowo jesteś trenerem, zajmujesz się wszystkim, alejednocześnie ciekawy i charyzmatyczny z Ciebie gość. Wtedy sam w sobie będzieszmarką osobistą.
Przykładowo. ConorMcGregor (irlandzki zawodnik mieszanych sztuk walki), reklamując whisky,zarobił o wiele więcej niż z walk. Bill Johnson (youtuber) zarobił mnóstwopieniędzy na tequili, Kylie Jenner (amerykańska modelka) dzięki swojej marceosobistej osiągnęła dochody w wysokości miliarda dolarów. To pierwsza tak młodaosoba, której udało się to zrobić. Na bazie marki osobistej stworzyła firmę,tak samo, jak ja. Marketingu nie tworzę od zera, bo wiele osób już mnie zna. Mamłatwiej przez to, że przez 7 lat działałem.
Gdy jesteś autentyczny,to nie musisz myśleć o niczym więcej. Nie będziesz musiał zastanawiać się nadtym, czy to, co robisz, jest spójne z tym, co mówiłeś miesiąc temu. Jeżelijesteś sobą, to zawsze będziesz spójny.
Generalnie, jesteśmyspójni w swoich działaniach. Przestajemy być, gdy w którymś momencie, skłamiemylub zmusimy się do czegoś. Spójność jest czymś, do czego mózg dąży. Jeżeli maszjakieś wartości, przekonania, zainteresowania, cechy, to gdy będzieszautentyczny, to wszystko będzie do siebie pasowało. W momencie, gdy zacznieszwymyślać i robić coś tak samo, jak ktoś inny, bo się sprzedaje, to możeszprzestać być autentyczny. Zawsze polecam bycie sobą, bo w ten sposób sięwyróżnisz.
· Określenie celów i wartości –musisz je ustalić i się ich non stop trzymać. Gdy będziesz tworzyć jakiśprodukt, to zastanów się, czy to się zgadza z Twoimi wartościami. Jeżeli tak,to działasz. Jeżeli nie, to nie. Tak samo jest z propozycjami współpracy.
· Zrozumienie grupy docelowej– gdy masz jakąś grupę docelową, do której chcesz trafić, to musisz rozumiećjej problemy i potrzeby. Musisz wiedzieć, czego oni oczekują i w jaki sposób mato być podane. Jeżeli celujesz w młode osoby, to musisz do nich mówić jak domłodych. Jeżeli celujesz w osoby starsze, to musisz się odzywać jak dostarszych.
· Budowanie autentyczności –to przychodzi z czasem. Po prostu, gdy będziesz coś robił i to będzie spójne,to ludzie będą widzieli, że jesteś autentyczny. Pokazuj siebie nie tylko odnajlepszej strony, ale też swoje słabości. Ludzie lubią autentyczność. Prawdziwejest to, że nie wszystko się zawsze udaje.
· Konsekwentna komunikacja –musisz konsekwentnie powtarzać te same rzeczy przez długi czas i na wieleróżnych sposobów, żeby ludzie w to wierzyli i wiedzieli, że Ty taki jesteś. Gdyktoś zapyta Twojego widza o Ciebie, to będzie mógł wiele powiedzieć na Twójtemat, przez to, że jesteś konsekwentny.
· Rozwijanie wiedzy i umiejętności –to coś, co powinieneś robić zawsze, bo można więcej wiedzieć. Gdy rozwijaszswoje sociale i siebie, to musisz się cały czas uczyć. Nie ma takiejmożliwości. Będziesz wtedy stał w miejscu, czyli się cofał i wszyscy zaczną Cięwyprzedzać. Rynek cały czas się rozwija.
· Budowanie sieci kontaktów –to inaczej budowanie relacji z innymi twórcami, networking itd. To pozwoli Cipoznać osoby, które mogą Ci pomóc. Dzięki temu możesz poznać osoby do wspólnegodziałania. W ten sposób zwiększycie swoje zasięgi. Niektórzy na tym budująswoje marki. Przykładem jest Friz (Ekipa Friza).
· Feedback i adaptacja –musisz być otwarty na krytykę i konstruktywne oceny, które nie zawsze będąmiłe, ale mogą być pomocne. Nie obrażaj się jak dziecko. Gdy wiele osób Ci cośmówi, to możesz przestać to robić lub zignorować sprawę. Tylko w tym drugimprzypadku, musisz się liczyć z tym, że ludzie przestaną Cię oglądać.
· Pokazywanie doświadczenia– zdobywanie feedbacku i referencji od klientów. To jest najważniejsze, comożesz zrobić. Stanowi to Twoją kartę przetargową i przekona najwięcej ludzi.Trener powinien pokazywać osoby, którym pomógł i ich pozytywne opinie. Conajmniej połowa Twoich klientów będzie z polecenia, dlatego dobre opinie są takważne. Referencje i polecenia to najprostszy sposób na zdobycie nowychklientów.
· Konsekwencja i cierpliwość– im dłużej będziesz budował własną markę osobistą, tym będzie ona silniejsza.Są osoby, które mnie śledzą od 7 lat i one są bardzo mocno zaangażowane w mojemedia i w to, co robię. To jest coś, czego nie da się przyspieszyć. To jest taksamo, jak z ludźmi, których znasz w realu. Są osoby, które znasz 2 miesiące i 5lat. Tym, których poznałeś 5 lat temu, bardziej ufasz i bierzesz pod uwagę ichzdanie. Będą więcej dla Ciebie znaczyć. W sieci jest tak samo.
Jeżeli chcesz wiedziećwięcej, to koniecznie sprawdź moje bezpłatne szkolenie na temat tego, jak możnazacząć budować markę osobistą i działać w sieci jako trener lub dietetyk.
Znajdziesz je tutaj:https://www.fitketing.pl/kursy/pierwszekroki
W komentarzu napisz, czymsię zajmujesz i po prostu się przedstaw. To będzie fajna opcja, bo może ktośsię zainteresuje Twoimi usługami. Przetestujesz wiedzę z tego artykułu wpraktyce.
Podaj swojego maila, a będę wysyłał Ci bezpłatne materiały, które pomogą Ci w Twojej pracy.